Hétfő, 2024/Május/20, 17:59
Főoldal Regisztráció RSS
Üdvözöllek, Vendég
Naptár
«  Május 2024  »
HKSzeCsPSzoV
  12345
6789101112
13141516171819
20212223242526
2728293031
Statisztika

Online összesen: 1
Vendégek: 1
Felhasználók: 0
Mentett bejegyzések
Körkérdésünk
Értékeld honlapomat
Összes válasz: 34

2016.június 14.

Karácsonyi süti kóstolás franciául

 

Enni és ünnepelni. A mai és mindenkori középiskolás gyerekek két kedvenc szórakozása. Van több is, de azok nem feltétlenül vihetők be az iskolába. Az idei karácsonyi készülődés nagy attrakciója volt a címben jelzett program. Franciás diákok francia sütiket sütöttek és kínáltak az iskola aulájában, miközben a sütik elkészítéséről maguk által forgatott kisfilmeket nézett kivetítőkön a közönség. A helyszínen szavazni lehet a legfinomabb sütikre, amik nem élték túl az órákról lezúduló gyerekhadak rohamát. A szünetek végére már csak morzsák maradtak, viszont a legjobb receptfilmekre az interneten keresztül is tudtak szavazni az érdeklődők. Ügyes és lelkes tanítványaim ugyanis saját honlapot is készítettek az iskola franciásainak, ahol a mai napig elérhetőek a Stahl Juditot megszégyenítő receptfilmek:

(http://www.baguettepezs.ga/).

 

 

 

       

 

 

 

 

 

 

 

 


Filmek az iskolában

 

Változik a világ, változnak a szokások, változnak a gyerekek. A mai iskola célja ugyan nem változik, felszerelése, módszerei azonban igyekeznek lépést tartani a változó szokások diktálta új szelekkel. Ma már nehéz lekötni a tanulók figyelmét egy pusztán csak magyarázó, tankönyvet, füzetet használó tanárnak. A digitális technológia: számítógépek, okos táblák, internet és dvd lejátszók az iskolai felszerelés kötelező részévé avanzsáltak. A tanórákon megjelennek a digitális tananyagok, az internetről kölcsönzött videók, kisfilmek, zenék, interaktív feladatok. A gyerekek nemcsak az iskolában használják szívesen az új technológiát, hanem otthon is, sőt szabadidejük jelentős részében sem szakadnak el tőlük. Sok előnye és persze számos hátránya is akad ezeknek az új szokásoknak. Az elkövetkezőkben mutatni szeretnék három példát arra, hogyan sikerült az iskolába pozitív módon becsempészni az új technológiát. Hogyan színesíti meg az iskolai létet, a nyelvtanulást a számítógépek segítségével egyszerűbbé, a gyerekek számára is elérhetővé váló filmkészítés.

Először egy néhány évvel korábbi próbálkozást nézzünk végig. Iskolai kirándulásról készült kedvcsináló úti filmek Párizsról. Azóta a film fiatal alkotói közül többen is filmes pályára léptek. Íme:

 

 

 

A következő részt a francia sütemények kedvelőinek figyelmébe ajánlom majd. Érdemes lesz várni rá.

 

 

Az örökbefogadás ténye a honlapon tekinthető meg:
 
 
Kattints ide, ha a további részletek érdekelnek!

 

 
 

 

 

 

Május 30.

Kedvenc időtöltéseink

 


Egy sorozat indítását tervezem, amelyben igyekszem megmutatni, mivel foglalatoskodunk, amikor nem tanulunk, nem dolgozunk, nem eszünk és nem is alszunk. Bár ez utóbbiak, sőt a felsorolásban szereplő valamennyi tevékenység minősülhet - bizonyos körülmények között - kedvenc időtöltésnek, most mégis inkább a klasszikus értelemben vett hobbikról lesz szó. Szánom ezt kedvcsinálónak vagy csak érdekességnek, sőt dicsekvésnek is, hiszen számos tevékenység nagyfokú kreativitást, ügyességet, sőt tehetséget is igényel, ezért művelőjét az iránta táplált szeretetből fakadó elfogultságon túl is, nagyra értékelem. Szűkebb családom tagjaival kezdem a bemutatkozást, de talán kedvet kaptok, Ti, mindannyian és elmesélitek, mit szerettek csinálni, ha időtök és egyéb lehetőségeitek engedik.

Magammal kezdem. Röviden, könnyen összefoglalható szabadidős tevékenységeim tárháza: állatok, növények, kert, mozi, színház, kirándulás, könyvek és filmek. Klasszikus felsorolás, különleges feltételeket nem igénylő szórakozás.
Elmesélem aktuális élményeimet, melyben könyv, tudomány és film kapcsolódik össze. A munkám során, franciaórán találkoztam először Paul Ekman, amerikai viselkedéskutató nevével. Furcsa találkozásnak tűnik. Nyelvtanári kiváltság, hogy a nyelvkönyvek, feldolgozásra szánt kiegészítő anyagok jóvoltából, nagyon sokféle, rendkívül széles témaköröket felölelő szövegekre bukkanok. Sőt rengeteg érdekes és személyes információhoz jutok, elsősorban a gyerekektől és a gyerekekről. Paul Ekmanról az érzelmek kifejezésével kapcsolatos nyelvleckénkben olvastunk. Érdekes dolgot állít: 7 alapvető érzelem létezik, melynek kimutatása és felismerése, kortól és kultúrától függetlenül, egyetemes. A következő érzelmekről van szó: szomorúság, boldogság, düh, undor, meglepetés, félelem, megvetés. Ekman azt állítja, hogy éljen bár az ember a XXI. század legmodernebb felhőkarcolóiban, vagy az őserdők eldugott egyszerűségében megőrzött népei között, ezeket az érzelmeket ugyanolyan mimikával, finom arcizommozgással fejezi ki és fel is ismeri, pusztán az érzelmet mutató arc nyomán.

 

 

 

 

 

 



Paul Ekman


Érdeklődésemet a tudós munkája iránt egy filmsorozat is megtámogatta, amely minden epizódja elején hangsúlyozza, hogy kitalált történetet mutat be, de a filmkockákról sorra-rendre visszaköszönnek Ekman, könyveiben kifejtett elméletei és személyes sorsa is. A Hazudj, ha tudsz sorozatról van szó. Hosszú évek kutatási után, Ekman egy olyan pontos, mára számítógépes arcfelismerési rendszert dolgozott ki, melyet a világ több terrorelhárító és bűnüldöző szervezete alkalmaz. Hogy csak egy példát említsek: a reptereken álldogáló biztonsági emberek között többen azzal foglalkoznak, hogy az utasok arcát, testbeszédét fürkészik, sikeresen kiszűrve a tömegből a gyanús alakokat, akiket alaposabb vizsgálatnak vetnek alá. Gyakran nekik köszönhető a bűntett végrehajtását tervezők, veszélyes anyagot szállítók, vagy kábítószert rejtegetők leleplezése. Ekman szakterülete a hazugságok felismerése. Bonyolult bűnügyek, szövevényes csalások felgöngyölítésében segítenek. Ő és a módszerét megtanuló, kiképzett arcolvasók. A tudatosan nem befolyásolható mikrokifejezések, nonverbális kiszivárgások felismerésében verhetetlen szakemberek munkájáról olvashatunk Ekman könyveiben és kaphatunk ízelítőt a filmsorozat jóvoltából, ami szórakoztat és tanít is egyben. A tipikus kifejezéseket érdekes, izgalmas történetbe ágyazva, a szereplők egymás közti beszélgetésén keresztül s a filmkockák közé bevágott, ismert emberek arcán is megfigyelhetjük.

Ekman elméleteit a gyakorlatban is alkalmazom. Egyszerű arcfelismerő tesztje igazolja a feltételezett eredményt: a gyerekek jelentős része felismeri a 7 alapvető érzelmet az egymás után felmutatott képeken. Az élményt (inkább az enyémet, mint az övéket) csak fokozza, hogy mindezt franciául teszik. Aztán meg izgulnak, amikor dolgozatírás közben, merev arccal csak visszautalok az érzelmekről tanultakra: ne puskázz, fiam, hiszen minden az arcodra van írva. Persze nem kell hazugságszakértőnek lenni ahhoz, hogy egy közepesen rutinos tanár is kiszúrja a nem megengedett segédeszközt igénybe venni készülő gyermeket. De ez maradjon közöttünk!

 

 

 

 



A "Hazudj ha tudsz" sorozat egyik epizódja. Kattints ide!

 

 

 

 




Április 1.

 

 
Szeretek olvasni
 
A hagyományos könyveket szeretem. Kézbe lehet fogni őket. Amiket lapozgatni, nézegetni, rakosgatni is lehet. Amik helyet foglalnak el a könyvespolcon, a táskában, a gondolatainkban. Mindenfélét olvasok. Szívesen választok olyan könyveket, amiket számomra fontos emberek ajánlanak nekem. Sokféle válogatás létezik. Sokféle szempont és megközelítés. Egy ideje Popper Péter válogatását követem. Nem csalódtam. A 33 könyv felénél tartok. Sokat tanultam és jól szórakoztam. Átadom neki a szót.
 
 
 
 
"A jó könyvek rólunk szólnak. Megmutatják, hogy kik és mik vagyunk, s hogy mivé kellene válnunk. Vagyis hogyan kellene élnünk a világban.

Amiket én ajánlok, azok jórészt valaha sikerkönyvek voltak. Egy részük ma is az. Mások kimentek a divatból, elfeledkeztek róluk. S vannak közöttük olyanok is, amelyekért csak néhányan rajongunk - de maradandó hatásuk volt a lelkünkre! Mert hiszen erről van szó: a könyveknek nagy szerepük volt abban, hogy olyan lettem, az lettem, aki vagyok.

Erről számolok most be azoknak, akik elfogadnak engem, mert meg akarom osztani velük szellemi örömömet - és azoknak is, akik elutasítanak, intő tanulságul: legyenek óvatosak olvasmányaikban.
Nagyon nehéz válogatás után, de mégis valóban ez az a 33 könyv, amit magamban hordozok, és állandóan újraolvasok.
... ők formáltak engem leginkább Popper Péterré."

Íme a lista, mely könyvekről van szó:
 
Márai Sándor: Béke Ithakában
Thomas Mann: A varázshegy
Eric Knight: Sam Small csodálatos élete
Szerb Antal: A királyné nyaklánca
Füst Milán: A feleségem története
Jaroslav Hašek: Švejk. Egy derék katona kalandjai a világháborúban
John Steinbeck: Lement a Hold
Dr. Utrius Pál honvédbaka hátrahagyott írásai
Graham Greene: Utazások nagynénémmel
Mihail Bulgakov: A Mester és Margarita
Jakob Wassermann: Christian Wahnschaffe
Saul Bellow: Henderson, az esőkirály
Thomas Mann: József és testvérei
Nikosz Kazantzakisz: Zorbász, a görög
Max Frisch: Stiller
Szerb Antal: Utas és holdvilág
Axel Munthe: San Michele regénye
Rudyard Kipling: A dzsungel könyve
William Somerset Maugham: Az ördög sarkantyúja
Jókai Mór: Szeretve mind a vérpadig
Schalom Asch: A názáreti
Dante Alighieri: Isteni színjáték
Szathmári Sándor: Kazohinia
Ernest Hemingway: Az öreg halász és a tenger
Márai Sándor: Vendégjáték Bolzanóban
J. D. Salinger: Franny és Zooey
Su-La-Ce: Reggeli beszélgetések Lin-csi apát kolostorában
Vas Gereben: A nemzet napszámosai
Alan Alexander Milne: Micimackó
Füst Milán: Hábi-Szádi kűzdelmeinek könyve
Karácsony Benő: Napos oldal / A megnyugvás ösvényein
Thomas Mann: A törvény
Franz Werfel: Halljátok az igét!
 
 
 
 
 

Február 25.
 
Tanítani
 
    Amióta az eszemet tudom és elképzeltem, mi leszek, ha nagy leszek, mindig arra gondoltam, tanítani fogok. Valahogy természetes a számomra, valahogy nem igazi munkaként élem meg ezt a foglalkozást. Pedig sokszor nehéz, sokszor fárasztó, nem is kifizetődő, de aztán mindig annyi élmény ér, amiért érdemes folytatni.
    Büszke vagyok a tanítványaimra.
   Van egy csapat gyerek, aki 1-2 éve még köszönni sem tud franciául, aztán kiáll az osztály elé és franciául tart előadást a szabadidőről, az évszázad betegségeiről vagy a környezetvédelemről.
    Van egy csapat gyerek, aki 2-3 éve csak annyit tud, hogy a francia egy idegen nyelv, aztán bejut az országos középiskolai verseny első 30 helyezettje közé.
    Van egy csapat gyerek, aki 4-5 éve csak úgy belesodródik a francia csoportba, aztán francia nyelvű képzést választ, hogy gépészmérnök legyen, vagy francia tanárnak kezd tanulni, vagy felveszik valamilyen skót egyetemre, francia szakra, vagy csak úgy egyszerűen nyelvvizsgázik.
    És van, aki országos novellafordító pályázaton különdíjat nyer az alábbi munkával.
    Csak úgy.
    Büszke vagyok a gyerekekre!
 
Frank Andriat- A Centrum Üzletház
 
 Frank Andriat: Les Galéries du Centre
(Hirondelles, Pré aux sources, Bruxelles 1989)
 
    A Galéries du Centre tűzesete az újságok címlapján maradt, legalább 3 napig: ez igazán olyan napi hír volt, amiről az egész világ beszélt. 365-en haltak meg, 1247-en sérültek meg, amiből 82 súlyos állapotú, az újságíróknak volt mivel megtölteniük a hasábjaikat. A Galéries du Centre volt, akkoriban, a legnagyobb üzlet a városban: mindent megtaláltunk ott, a fogótól a fűnyíróig, a táblás csokoládékon és a háztartási felszereléseken keresztül. Hogy pont egy ilyen épület kigyulladjon szombat délután, és éppen abban az órában, amikor a tömeg a legnagyobb! A nyomozás során szándékos gyújtogatásról beszéltek, de nem tudták bebizonyítani: végül balesetként értékelték az eseményeket.
    Amiért még ma is beszélek arról a véres délutánról, az azért van, mert nekem a Galéries du Centre még mindig ég. Hallom éjjel és nappal, és a katasztrófa napjától, ami 3 éve történt, hallom az áldozatok kiáltásait, az anyagok ropogását, érzem a bűzt, lélegzem a füstöt, csuklom, egy vészkijárat irányába rohanok és összezúzom magam egy tűzfalon. Az összes gondolatom a tűz körül forog, ami magával ragad, ami körülvesz, ami átszúrja a bőrömet és a csontokig hatol. Gyakran a nap folyamán, izzadni, remegni kezdek, nyugtatót kell bevennem. Az éjszakák a legrosszabbak: a rémálmok addig gyötörnek, ameddig álmomban nem kezdek ordítani. Szerencsére Marie-Madeleine mélyen alszik, ha nem így lenne, azt hiszem, átvirrasztaná az éjszakát. -Ezt olvasva, azt hihetnék, hogy én is a helyszínen voltam a tűzvész során. Nohát, nem. Azon a délutánon nyugodtan ültem az egyik fotelemben, a nappalimban és egy izgalmas bűnügyi regényt olvastam. Annyira belemélyedtem a könyvembe, hogy az időre figyelmet sem fordítottam: tudtam, hogy Marie-Madelaine visszajön és félbeszakítja az olvasást egy fontos pillanatban. Csak amikor letettem az asztalra a kiolvasott könyvet, vetettem egy pillantást a karórámra. Mi? 8 óra elmúlt és Marie-Madelaine még nincs itt?- mondtam magamban nyugtalanul, bizonytalanul. Felálltam és bekapcsoltam a rádiót: szüntelenül a Galéries du Centre tűzvészéről beszéltek. Azonnal Marie-Madelaine-re gondoltam; amikor elváltunk 2 óra körül, közölte velem, hogy elmegy bevásárolni. Ostorcsapásként ért az újságíró bejelentése, több mint 300 halottról beszélt. Becsuktam a szemeimet, mélyeket lélegeztem és hevesen vártam, hogy kinyíljon a lakás ajtaja és megjelenjen Marie-Madelaine.
    Ebben a pillanatban, csöngettek. Azt gondoltam: tessék, elfelejtette a kulcsait. Elindultam kinyitni és szélesen rámosolyogtam egy fiatal nőre segédrendőr egyenruhában, aki előttem állt. Odavágtam: Gyere be Marie Madelon (ez az egyike a sok becenévnek, amiket én adtam neki), lépj be, késtél, tudod. Várj csak, megszabadítalak a csomagjaidtól. Mit vásároltál már megint! Az álnok azt válaszolta nekem hogy ő nem Marie Madelon és megkérdezte Marie Madelon azonos-e azzal a Marie-Madeleine-nel, akinek a vezetékneve Sciaballeto. Kijelentette, hogy ha ez így van, akkor nagyon bátornak kell lennem, mert történt valami, - itt pontosan visszaadom a mondatát – Marie Madelaine Sciaballeto elhunyt egy órával ezelőtt a kórházban, nem élte túl az égési sérüléseket. Jó vicc, kiabáltam, mintha Marie-Madelaine meg tudna halni. Megragadtam a rendőrnőt a vállainál fogva, olyan gyorsan, hogy ő nem tudott reagálni, szájon csókoltam és azt mondtam: Gyere Marie-Madelon, szeretkezzünk egyet.
    Ettől a naptól kezdve, minden megváltozott. Néhány képfoszlány eszembe jut. A rendőrnő küzd, majd kiszabadul a szorításomból. Én amint üvöltve üldözöm: Marie-Madelon, Marie-Madelon, szeretkezni fogunk. Később, a kihallgatások, a vizsgálatok, az orvosi köpenyben levő emberek. Az a nagy ház, ahol én az óráimat és napjaimat töltöm, újraolvasva az újságokat amik a Galéries du Centre-beli tűzvészről számolnak be Ez a nagy ház, ahonnan nem tudok kimenni: szüntelenül orvosok és ápolók látogatnak meg. Beszélek nekik Marie-Madelaine-ről, a köztünk folyó hosszú beszélgetésekről, a kegyetlen leírásokról, amiket a lángok martalékául esett üzletről ad, a mély fájdalomról, amit ez a borzasztó katasztrófa idéz elő bennem, a szorongásaimról, a rémálmaimról. Az összes idióta szkeptikusnak látszik. Kérdezgetik tőlem, hogy hol van Marie-Madelaine. Itt, itt! Mondom mutatóujjal a homlokomra ütögetve. A szobatársam állítása szerint, pont ez a mozdulat az, amivel mások számára jelezni tudjuk, hogy bolondok.
 

 
Február 3.


Kázmér bál
 
 
Kamilla Szigetszentmiklóson tanul, a Batthyány Kázmér Gimnáziumban.
10. osztályba jár. Hagyomány az iskolában, hogy az iskola alapítványa minden évben bált rendez az intézmény működésének támogatására. A bál nyitóprogramja a 10. osztályok műsora. A gyerekek mindig valamilyen népi viseletbe öltöznek és hagyományos táncokat mutatnak be. Kötelező számukra ez a program, mint ahogyan a tanév egyéb rendezvényeinek megszervezése, lebonyolítása mindig más-más évfolyamhoz kötött. Kötelező, de nem kínos kötelezettség. A gyerekek számára világos, mikor, milyen feladat vár rájuk és jó előre készülnek, igyekeznek megfelelni, túltenni a korábbi évfolyamok hasonló produkcióin. A tanórán kívüli hagyományokon keresztül észrevétlenül, egyre erőteljesebben kötődnek iskolájukhoz és egymáshoz. Ha véletlenül valamelyik program kimarad az év eleji tervezésből, a gyerekek tiltakoznak. Az ünnepségek, rendezvények, bálok műsorai mindig színvonalasak. A szülők, vendégek megelégedetten, büszkén gyönyörködnek a gyerekek teljesítményében. Az igazi érték azonban nem maga a produkció. A felkészülés a lényeg. A hosszú hónapokon át tartó előkészületek, próbák, szervező munka, miközben a gyerekek egymásra figyelő, egymást segítő, egymás munkáját tiszteletben tartó, toleráns közösséggé szerveződnek és értékes tapasztalatokra tesznek szert. A Kázmér – bál nyitótánca Kamilla évfolyamának feladata volt ebben az évben. Mi, szülők, a közönség, elfogultan és elfogulatlanul is megállapítottuk, nagyszerű előadásban gyönyörködhettünk.
 
 

2013. január 15.

Barátság?

Szigorú vagyok. Mondják.
Meg túl magasak az elvárásaim.

Ugye milyen furcsa?
Neked, aki már ismersz?
Nekem, nagyon.
Mintha nem is engem látnának sokan.

Régóta, sokszor eszembe jut ez.
Emiatt akartam azon is változtatni, hogy mi a csudának kell nekem mindig elmondani, mit gondolok.
Pláne, amikor nem is kérdezi senki.
Ez a baj.
Gondoltam.

Hát nem ez a baj.
A baj az, hogy az emberek 99%-a nem képes úgy elfogadni a másikat, ha vannak fontos dolgok, amikről a másiknak teljesen más a véleménye, mint neki.
Nem is az emberek 99%-ával van baj, csak azzal az egy-kettővel, akiről azt gondolom, na, Ő az, ő ért engem, én értem őt, ő a barátom.

Aztán történik valami, amiről nekem teljesen más a véleményem, mint neked.
És megbántódsz.
Hiába bizonygatom, mert hiába érzem, hogy attól én még ugyanúgy szeretlek téged.
Csak én nem így gondolom, csak én nem tennék ilyet, sőt el is magyarázom, miért.
Csak most ehhez nincs kedvem, csak most én másképp döntök vagy csak, mert én máshoz szoktam, nekem nem fér bele.
Nem érted.
Megsértődsz, neheztelsz és jön a csönd, meg jó hosszú hallgatás, esetleg nagy sokára egy-két semmitmondó telefon, levél és vége.

Azért, mert megmutattam, milyen vagyok.
És te nem ilyennek szeretnél látni.
Mert megmondtam, hogy nem tetszik, amit csinálsz.
Mert elmagyaráztam, hogy te továbbra is a barátom vagy, de, amit tettél, az nem tetszik.

Ez már nem jó neked.
Akarod, hogy a régi dolgok emlékére, fogadjam el azt is, amit mindenkor teszel és tenni fogsz, hiszen jól el tudod magyarázni, miért.

Nem tudom.
Mert én téged el tudlak fogadni, de tehetsz olyat, amit nagyon nehezemre esik elfogadnom .

Lehet, hogy velem van a baj.
Viszont nem azért, mert túl szigorú vagyok, meg azért, mert túl nagyok az elvárásaim, meg azért, mert elmondom, amit gondolok.
Hanem azért, mert azt képzelem, ettől még el lehet fogadni engem.
Engem azzal együtt is, amit meg neked esik nagyon nehezedre megemészteni.

Pont azt várom, amit adok: nem értelek, nem így gondolom, de veled vagyok, kellesz nekem.
De értsd meg: neked is el kell fogadnod engem, akkor is, ha nem tetszik, amit valamiről éppen gondolok.

Mert így jó nekem.
Próbáltam másképp, azért tudom: nem elmondani, hangosan inkább egyetérteni, amivel csak lehet, másról beszélni, elkerülni.
Az nem jó nekem. A kettőnk között feszülő gondot megbeszélni? Megoldás lehet. De csak, ha akarod.
Igen, szigorú vagyok, mert nekem csak így megy.
Téged igen, de amit csinálsz, nem feltétlenül. Megbeszélhetjük.
Legyen.

Ha nem, inkább elengedem.
 
 

 
2013.január 13.

Én, József Attila

„Mégis, melyik költőre emlékeztetlek leginkább?”- kérdezte egyszer József Attila epekedve Vágó Mártát. „Költőre nem, de néha Mozartra. Néha tiszta zene, amit írsz.”- hangzott a válasz.

 
 
    A Madách Színház, Én, József Attila című darabját néztük meg tegnap este. A műfaj musical. Tartottam tőle. Annyi modern felfogású, saját korából erőszakkal kiemelt, új értelemmel, ráerőszakolt magyarázatokkal teletűzdelt darabot látni. A könnyebb értelmezhetőség kedvéért, hogy a Ma embere magáénak érezze, értse, szeresse, kíváncsi legyen rá. A hatás ilyenkor épp az ellenkezője. Kiábrándító, giccses, nyakatekert, sőt visszataszító darabokat látni. Amiket, ha az ember megnéz, nemhogy kíváncsivá nem válik, de az eredeti alkotótól is jó időre elmegy a kedve. Ezért tartottam József Attila életének, költészetének musical feldolgozásától. Velem voltak a gyerekeim is. Én szeretem József Attila műveit. Magamban biztos vagyok. Nem tántorít el tőle egy rossz értelmezés. De velem voltak a gyerekeim. Féltem, ha rossz a darab, jó időre elveszem a kedvüket attól, hogy elolvassanak tőle bármit. Nem így lett.
    Még éjjel, hazatérve a színházból, meghallgatták az előadás után vásárolt CD lemezt, amely a költő megzenésített verseit tartalmazza. Sok, sok kérdést tettek fel: ki volt ő, miért volt ennyire szomorú, miért halt meg, kik voltak a darabban is látott művész barátai, mi lett szerelmével, Kozmutza Flórával?
    Gyönyörű darab. Csodaszép versek, visszafogott, korhű előadás, csodálatos zene és ének. Könnyedén megtalált összhang vers és zene, próza és dal között. Hiszen az igazi művészet pont attól örök, hogy örök érvényű kérdéseket feszeget, tisztán, jól érthetően, minden eszközével egybecsengően. A valódi művészet attól hiteles, hogy kép, hang, szó ugyanarról mesél.
 
 
 
Az előadásról bővebben itt: http://www.madachszinhaz.hu/showinfo.php?id=85
 

 
2013.január 1.


Gyermekkorom óta kísér az a szokás, hogy olvasás közben kijegyzetelem, megjelölöm, kigépelem azokat a sorokat, részleteket, amik valamiért felkelteik a figyelmemet.
Műfajtól,témától,írótól függetlenül teszem ezt minden olvasmányommal. Szép kis gyűjteményem kerekedett már. Talán ezért is állnak közel hozzám a különféle idézetgyűjtemények.
Több olyannal is találkoztam már, ami a naptárat követi. Az év minden napjára tartogat néhány soros gondolatot. Amikor ilyesmi a kezembe kerül, azt játszom, hogy mindig csak az aktuálisat, az aznapra valót olvasom el. Nem lapozok előre, visszafelé is ritkán.
A 2013. évre vonatkozó gyűjtemény mai napi gondolata:


"Ne harcolj a meglévő ellen, mert nem tudod megváltoztatni. Helyette építs újat, ami a meglévőt elavulttá teszi."
(R. Buckminster Fuller) 
 
 
Richard Buckminster "Bucky” Fuller (1895. július 12. – 1983. július 1.) amerikai látnok, tervezőmérnök, építész, költő, író és feltaláló.
Fullert egész életében egyetlen központi kérdés foglalkoztatta: „Van-e esélye az emberiségnek arra, hogy hosszú ideig és sikeresen fennmaradjon a Földön, és ha igen, hogyan?”
Magát átlagembernek tekintette, akinek nincs különösebb vagyona vagy felsőfokú képzettsége. Életét mégis ennek a kérdésnek szentelte: egy olyan ember, mint ő, tehet-e az emberiség helyzetének előmozdításáért valami olyasmit, amire a nagyvállalatok, kormányok, magánvállalkozások természetüknél fogva nem képesek.
Több mint harminc könyvet írt, és olyan fogalmakat alkotott meg és népszerűsített, mint a Föld-űrhajó (spaceship Earth), a kérészéletűsítés (ephemeralization) és szinergetika (synergetics).
Számos találmánya is volt, főként a design és építészeti jellegűek; közülük a legismertebb a geodéziai kupola (geodesic dome). A sok szénatomos fullerénmolekulát (buckminsterfullerén: a C60 molekula mérete 1 nm) róla nevezték el, mivel annak alakja geodéziai kupoláéra emlékeztet. A molekula alakja az öt- és hatszögű lapokból összeállított focilabdáéval egyezik meg, belül pedig üres.
Ő szinte az egyetlen – bár sokakról feltételezik: Leonardo da Vinci, Benjamin Franklin, Albert Einstein –, akivel kapcsolatban részletes, írásos dokumentáció bizonyítja, hogy polifázisos alvó volt. A saját maga által elnevezett Dymaxion sleep 6 óránként 30 perc alvásból állt. Ehhez 2 éven át tartotta magát, miközben barátja rendszeresen ellenőrizte egészségi állapotát. Manapság ennek egy kissé módosított változata terjedt el inkább. Az Uberman 4 óránként 20 perc alvással éri el a napi 2 óra alvást.


2013.január 2.


Ma szintén egy egész évre szóló gondolat gyűjteményből válogatok.
Francia szerzőről van szó. Franciául tudó olvasóink kedvéért ezért mindkét nyelven idézek.

Bonne Année!

En 1920 Marie Noël (1883-1967, poète, écrivain) avait rencontré une jeune fille malade. Pour lui remonter le moral, elle décide de lui écrire un message pour tous les jours de l’année. Ces textes furent découverts récemment.
« Voulez-vous du bonheur pour toute l’année ?
Attrapez au vol les jolis instants.
Rendez vous heureuse minute par minute.
Ramassez un à un les tout petits plaisirs. Il y en a des mille et des mille qui ne demandent qu’à plaire, et personne ne fait attention à eux...
Le plaisir de commencer l’ouvrage... et de l’avoir fini, de n’avoir plus rien à faire, de perdre un peu son temps, de chanter une chanson, de lire un livre, de rencontrer un camarade.
Le bonheur d’entendre naître en soi une jolie pensée, une douce amitié, un espoir d’amour...
Le bonheur plus grand encore de faire sourire... de rassurer... de donner un coup de main...
Ramassez tous les jours vos miettes de joie et ne mesurez pas l’année.
Si chaque instant est bon, l’année sera-t-elle mauvaise ? »
 
 
Marie Noël
 
Boldog Új Évet!

1920-ban Marie Noël (1883-1967, költő, író) találkozott egy fiatal, beteg lánnyal. Bíztatásképpen elhatározta, hogy az év minden napjára ír neki egy üzenetet. Nemrégiben találtak rá ezekre a szövegekre.
„Boldogok akartok lenni egész évben?
Ragadjátok meg az elillanó szép pillanatokat!
Percről percre tegyétek magatokat boldoggá.
Egyenként gyűjtsétek össze a legkisebb örömöket is. Ezer és ezer van belőlük, amelyek csak tetszeni akarnak és senki nem figyel rájuk…
A munka megkezdésének öröme… és annak, hogy be is fejeztük, hogy nincs több dolgunk, hogy kicsit a semmittevésnek szentelhetjük magunkat, hogy elénekelhetünk egy dalt, hogy elolvashatunk egy könyvet, hogy találkozhatunk egy ismerőssel.
A boldogság, hogy meghallunk magunkban egy szép gondolat születését, egy kedves barátságét, a szeretet reményéét…
Vagy még nagyobb boldogság mosolyt csalni mások arcára… megnyugtatni valakit… segédkezet nyújtani…
Gyűjtsétek össze minden egyes nap a saját örömmorzsáitokat és ne méricskéljétek az évet!
Ha minden egyes perc jó, lehet-e rossz az egész év?”